Pages

Tuesday, May 3, 2011

NOTA DARI Pasuruan,SURABAYA, INDONESIA

1 Mei 2011 – Alhamdulillah sudah sampai di Kota Pasuruan, Surabaya.  Semalam selepas sampai di Airport Surabaya kami langsung di bawa ke Kota Pasuruan, oleh Mas Romzey dan Zainuddin. Romzey adalah saudara kepada pelajar Indonesia di UKM. Alhamdulillah semuanya berjalan dengan lancar. Kami juga singgah makan malam di warung masakan padang. Kalau di Malaysia tak pernah terpikir nak makan masakan padang. Kelihatannya biasa aja. Bila makan, ermm sedap jugak..kena dengan selera orang Malaysia(Kedah) ;). Dalam perjalanan, dapat dilihat suasana, udara, orang-orang Indonesia. Waktu malamnya bagaikan siang di Malaysia. Mereka lebih banyak guna motorsikal (speda motor) daripada kereta (mobil). Hon di jalanan sering saja dibunyikan. Macam tak ada aturan di jalanan[ terbiasa ckap Indonesia]. Akhirnya sampai juga kami di Pasuruan. Kami berhenti di masjid Al-Kauthar tempat Romzey bekerja. Kami rehat di sana sampai pagi sebab kos (bilik sewa) tak dapat sebab tuan rumag dah tidur. Makanya berehatlah kami di kantor masjid. Jam 6 sudah cerah di sini. Subuhnya jam 4 pagi. Awal di sini. Pada keesokkannya, kami sarapan di warung Wong Solo, makan nasi pecel sama teh botol. Hehe Nampak kelakar je namanya. Rasanya macam air teh tapi dalam botol. Ecah [kawan sepraktikal] makan nasi lalapan, ternyata nasinya macam pecel lele di Malaysia.

Pada keseluruhan harinya kami berehat di kos dan jalan-jalan di Alun-alun iaitu pekan bagi kawasan tersebut. Pusing-pusing di pekan sambil minum es degan[air kelapa] untuk hilangkan haus. Harga barangan di sini murah ada juga sebanding di Malaysia. Setakat ini sahaja nota dari Pasuruan buat hari ini. Di bawah ini gambar-gambar yang bisa menggambarkan keadaan di sana.
Masakan Padang
bersama Mas Zainuddin sebelum yg banyak membantu kami sebelum pulang ke Malang. beliau belajar di Malang dlm bidang Undang-undang.
Kampus pendidikan yang ada di Pasuruan
Es degan [air kelapa] yg sdap..ini yg menjadi favourite kami di sini
wajah es degan
sejenis makanan jawa..tepung + jagung hancur + telur + ikan masin

sampai di Airport Surabaya
baru je sampai di airport