Pages

Thursday, May 5, 2011

Nota dari Pasuruan (2)


5 MEI- Alhamdulillah sudah lima hari di Kota Pasuruan ini. Lima hari jauh dari suasana Malaysia, lima hari hanya makan makanan Indonesia. Nah! Akhirnya rasa itu datang juga..rasa rindu dan tidak sihat datang berkunjung sebagai cabaran berada di rantau orang. Ecah sudah selsema. Ana pula rasa mual dan tak sedap badan. Gara-gara makan nasi lalapankah?? [sejenis nasi yang ada ulam. Ulam=lalap]. Kelmarin sembang-sembang dengan anak-anak kelas 3, Doni, Tegar, Firman dan Rahman best ngomong sama mereka. Banyak cerita dan bahasa yang dikongsi bersama. Anak-anak ini seperti pelajar-pelajar contoh di Malaysia. Baik dan rajin.
Anak-anak di MTsN, Firman, Tegar, Rahman dan Doni

Berkenaan sekolah ini, namanya ialah Madrasah Tsanawiyah Negeri Pasuruan (MTsN Pasuruan). Di Indonesia ada SD, SMP,SMR. SD itu sekolah dasar iaitu sekolah rendah di Malaysia, manakala SMP itu sekolah menengah rendah terus SMR itu sekolah menengah atas. MTsN itu sekolah menengah rendah yang punya pelajarnya dari tingkatan 1-3. Pelajar tingkatan 3 disini baru sahaja tamat ujian nasional khayak(seperti) PMR gitu. Jadi bila ujiannya udah abis, diorang tak perlu ke kelas, hanya ke sekolah untuk dapatkan informasi dari guru-guru (buk guru) di sekolah. 

Tugas kami di sini adalah mengendalikan piket (jaga pelajar-pelajar, pastikan guru ada dalam kelas, buat catatan. Tekan loceng setiap jam pelajaran), arrange program motivasi bagi pelajar tingkatan 3 seterusnya mengisi kelas-kelas kosong. Sejak 5 hari di sini baru hari ini tugas-tugas yang diberikan dijalankan sepenuhnya. Hari ini kami berempat mengendalikan program motivasi buat pelajar tingkatan 3 buat kali pertama. Ternyata di situ banyak cabarannya dimana bahasa menjadi cabaran utama bagi kami. Ialah bahasa jowo yang sebelum ini tidak dipraktikkan di kampus atau di mana-mana. Kalau bahasa Kelantan itu ngak apalagi, ini bahasa jowo timur. Aduhai apala nasib. Tetapi kami tidak pernah menjadikan masalah tersebut sebagai penghalang utama untuk meneruskan misi memberi dan menerima pengalaman di sini-sini bersama anak-anak Indonesia. 

Pengalaman memberi pengisian tidak dapat dilupakan. Belajar untuk bercakap dengan tempo yang perlahan, belajar untuk berdepan dengan pelbagai karenah anak-anak, belajar untuk memberi apa yang mereka mahu bukan apa yang kita ada. Kata Pak Muniri (salah seorang guru yang dihormati di sini):

“Ngak apa bahasanya, yang pasti kamu jangan mundur, belajar untuk  terus kedepan, ialah kita sedang belajar.. kamu harus cakap perlahan-lahan biar anak-anak ini jelas apa yang kamu mahu sampaeikan, teruskan aja”

Kata-kata Pak Muniri itu menjadi pendorong untuk kami teruskan. Alhamdulillah sehingga ke penghujungnya anak-anak tidak berkurang dan tidak berganjak. Apa yang ana tekankan kepada anak-anak ketika sesi penutup bagi slot ice breaking hari ini ialah  :

Solat itu adalah doa.
Kejayaan yang sebenar itu datangnya dari Allah bukannya atas kita. Allah yang menentukan kejayaan setiap anak-anak. Ya..samada kamu gagal atau lulus itu semuanya dari Allah. Allah tahu apa yang terbaik buat kamu.
"Sesungguhnya Allah itu berkuasa ke atas setiap sesuatu”
Dan kalau kamu mahu berjaya kamu mesti ada DUIT :
D= DOA
U= USAHA
I= IKHTIAR
T= TAWAKAL

Dan akhirnya kamu mesti ada keyakinan bahawa kamu adalah dari golongan yang berjaya.. Anak-anak semuanya mengameenkan doa, hati mulus mereka semuanya mahukan kejayaan. Pada sebelah pagi tadi sebelum slot motivasi ini, mereka semua telah berzikir, berdoa, berselawat di bawah pimpinan Pak Muniri moga-moga kejayaan bersama mereka. Ya Allah betapa lembutnya hati anak-anak ini. Susah melihat keadaan sebegini di Malaysia.

Akhir kalam janji Allah itu adalah pasti, janji Allah itu adalah pasti, setiap usaha yang kita lakukan jika tanpa doa tidak akan berguna. Pohonlah kepada Allah nescaya Allah akan perkenankan.
Pak Muniri bersama anak-anak kelas 3

Anak-anak (cowok) kelas 3..Tergelak mereka dengan gaya upin ipin

Pelajar puteri yang sopan


Khusyuk mendengar penerangan



Doni melukis wajanhnya dalam slot wajah saya.

Kata anak-anak disini : "kami ngak bisa gambarkan wajah kami"

Cute aja...;)

No comments:

Post a Comment