Pages

Tuesday, February 14, 2012

Ya Allah...Hancurkan Rejim Bashar !


Syeikh Dr.Yusuf Qardhawi berucap di Doha, Qatar berkaitan Syria~ 
"Saya bersumpah ...dengan nama ALLAH Yang Maha Agung bahawa pertolongan semakin hampir, kemenangan semakin dekat, bahawa kita bakal meraikan kemenangan kita di Syria dan menyeru kepada tentera (Syria) agar berada bersama-sama rakyat."

**Samada disengajakan atau tidak, tidak ramai rakyat Malaysia yang mengetahui atau tidak mengambil tahu tentang apa yang sedang berlaku di Syria sekarang.

Presiden Bashar al Assad (Presiden sekarang) telah bertindak semakin kejam bagi mempastikan kekuasaan yang diwarisi oleh ayahnya Hafez al Asad sejak 11 tahun yang lalu terus berkekalan.




Sejak Mac 2011 yang lalu, Bashar al Assad telah membunuh lebih 8,500 orang rakyatnya sendiri (lebih 6,000 menurut PBB) dan mengakibatkan lebih 40,000 orang telah cedera. Itu tidak termasuk daripada lebih 180,000 orang rakyatnya yang dipenjarakan. Manakala lebih 20,000 orang lagi kini menjadi pelarian di Turki.

Beliau mewarisi kekejaman diktator seumpama ayahnya Hafez al Assad yang pernah memerintah Syria selama 32 tahun sehingga tahun 2001. Ayahandanya juga pernah membunuh hampir 46,000 ribu orang rakyatnya yang tinggal di Hama, Syria pada tahun 1982 dalam tempoh 27 hari sahaja. Keseluruhan penduduk yang terbunuh ini merupakan penganut Ahlus Sunnah Wal Jamaah.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------


Allahu Rabbi ..
Saya antara insan yang kurang mengupdate tentang isu ini.. Membaca coretan ringkas ini cukup memberi 'hint' kepada saya bahawa isu ini bersifat global, bukan sekadar berlegar dalam negara Syria sahaja. Umat Islam mesti mengetahui isu aqidah ini. Adakah Presiden Bashar membunuh rakyatnya oleh sebab perbezaan pegangan kefahaman...?? 

Ini antara persoalan yang masih dalam pencarian.. keep searching.~


p/s : Umat islam mesti kaya dengan thaqafahnya..

No comments:

Post a Comment